Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
Een auteur uitnodigen voor een lezing in de klas is niet alleen plezant, maar ook verrijkend: auteurs stimuleren het taalgebruik van leerlingen en bevorderen hun motivatie om (meer) te lezen. Wil je ook de kracht van zo’n auteurslezing ervaren? Doe dan mee aan onze wedstrijd voor een gratis lezing in jouw klas.
Er loopt momenteel geen wedstrijd. Je vindt hier wel de winnaars van de vorige wedstrijd.
Wij gingen op zoek naar de beste boeken om leerlingen te stimuleren om (meer) te lezen. Er waren duidelijk twee favorieten: ‘Er was misschien eens’ van Kamiel De Bruyne en Yarne Daeren en ‘De GVR’ van Roald Dahl.
Zes scholen wonnen dankzij hun tip een auteurslezing voor één klas, in samenwerking met CANON Cultuurcel. Auteurs Dimitri Balcaen, Bieke Biesbrouck, Ina De Man, Wim De Vos, Rebecca Kints en Pepijn Lievens gaan elk bij een school een lezing geven.
Aafke van Basisschool De Fruitboom in Sint-Truiden werkte in september met haar vijfde- en zesdejaars rond 'Haaientanden' van Anna Woltz. “Ik ontdekte het boek afgelopen vakantie en werd er zelf helemaal in meegezogen. Het jaarthema dit schooljaar is 'lekker in het water' en ons klasthema is 'time to SHARKLE'. De kinderen waren laaiend enthousiast en zetten letterlijk hun tanden in het boek!”
Sarah van Sint-Leo Hemelsdaele Basisschool De Komme in Brugge bracht haar leerlingen bijeen rond ‘De GVR’ van Roald Dahl.
Greet van ’t Molenholleke in Heusden-Zolder maakte een zomerse collage rond ‘Er was misschien eens’ van Kamiel De Bruyne en Yarne Daeren.
Katrijn van RHIZO Hotelschool Kortrijk tipt ‘De rest van ons leven’ van Els Beerten. “Ik ontdekte het boek via Vakantielezen in je valies van de Kortrijkse bib. Ik heb jaarlijks veel leerlingen die geïnteresseerd zijn in boeken over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Ik ken mijn leerlingen nog niet goed genoeg, maar dit is het boek waarmee ik met leerlingen met die interesse ga werken. Het was ook mijn favoriete boek uit de selectie van de bib.”
Petra Vrije Basisschool Langdorp maakte een zomerse foto van ‘Tandarts Bibberbeet’ van Rik Peters en Federico Van Lunter.
Sammy van Basisschool Wonderwijs in Hooglede liet zijn leerlingen poseren met verschillende boeken. "Ik heb veel klassen in verschillende jaren van het lager. Ik gebruik graag kamishibai, bijvoorbeeld 'Het land van de grote woordfabriek', of in de hogere jaren het boek 'Alles wat (niet) mag' van Stine Jensen en Ellie Lust."
Dit zijn nog andere boeken waar leerkrachten graag mee werken:
Volgende elementen zijn in dit wedstrijdreglement van toepassing:
CANON Cultuurcel versterkt het onderwijs door meer en betere cultuureducatie voor iedereen te ondersteunen en erover te communiceren. Lees meer op deze website.