Een auteur uitnodigen voor een lezing in de klas is niet alleen plezant, maar ook verrijkend: auteurs stimuleren het taalgebruik van leerlingen en bevorderen hun motivatie om (meer) te lezen. Wil je ook de kracht van zo’n auteurslezing ervaren? Doe dan mee aan onze wedstrijd voor een gratis lezing in jouw klas.

Er loopt momenteel geen wedstrijd. Je vindt hier wel de winnaars van de vorige wedstrijd.

CONZ
Djenné Fila
Emy Geyskens

De beste boeken voor leerlingen

Wij gingen op zoek naar de beste boeken om leerlingen te stimuleren om (meer) te lezen. Er waren duidelijk twee favorieten: ‘Er was misschien eens’ van Kamiel De Bruyne en Yarne Daeren en ‘De GVR’ van Roald Dahl.

Zes scholen wonnen dankzij hun tip een auteurslezing voor één klas, in samenwerking met CANON Cultuurcel. Auteurs Dimitri Balcaen, Bieke Biesbrouck, Ina De Man, Wim De Vos, Rebecca Kints en Pepijn Lievens gaan elk bij een school een lezing geven.

Haaientanden

Aafke van Basisschool De Fruitboom in Sint-Truiden werkte in september met haar vijfde- en zesdejaars rond 'Haaientanden' van Anna Woltz. “Ik ontdekte het boek afgelopen vakantie en werd er zelf helemaal in meegezogen. Het jaarthema dit schooljaar is 'lekker in het water' en ons klasthema is 'time to SHARKLE'. De kinderen waren laaiend enthousiast en zetten letterlijk hun tanden in het boek!”

De GVR

Sarah van Sint-Leo Hemelsdaele Basisschool De Komme in Brugge bracht haar leerlingen bijeen rond ‘De GVR’ van Roald Dahl.

Er was misschien eens

Greet van ’t Molenholleke in Heusden-Zolder maakte een zomerse collage rond ‘Er was misschien eens’ van Kamiel De Bruyne en Yarne Daeren.

De rest van ons leven

Katrijn van RHIZO Hotelschool Kortrijk tipt ‘De rest van ons leven’ van Els Beerten. “Ik ontdekte het boek via Vakantielezen in je valies van de Kortrijkse bib. Ik heb jaarlijks veel leerlingen die geïnteresseerd zijn in boeken over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Ik ken mijn leerlingen nog niet goed genoeg, maar dit is het boek waarmee ik met leerlingen met die interesse ga werken. Het was ook mijn favoriete boek uit de selectie van de bib.”

Tandarts Bibberbeet

Petra Vrije Basisschool Langdorp maakte een zomerse foto van ‘Tandarts Bibberbeet’ van Rik Peters en Federico Van Lunter.

Het land van de grote woordfabriek

Sammy van Basisschool Wonderwijs in Hooglede liet zijn leerlingen poseren met verschillende boeken. "Ik heb veel klassen in verschillende jaren van het lager. Ik gebruik graag kamishibai, bijvoorbeeld 'Het land van de grote woordfabriek', of in de hogere jaren het boek 'Alles wat (niet) mag' van Stine Jensen en Ellie Lust."

Dit zijn nog andere boeken waar leerkrachten graag mee werken:

  • ‘Rotbeesten’ van Roald Dahl
  • ‘Juffrouw Kachel’ van Toon Tellegen
  • ‘Met de kont tegen de krib’ van Ed Franck
  • ‘Ik geef je mijn hart’ van Pimm van Hest en Sassafras De Bruyn
  • 'Het land van de grote woordfabriek' van Agnes de Lestrade en Valeria Docampo

het Wedstrijdreglement

Volgende elementen zijn in dit wedstrijdreglement van toepassing:

  1. De wedstrijd wordt georganiseerd door Literatuur Vlaanderen, Lange Leemstraat 57, 2018 Antwerpen.
  2. De wedstrijd staat open voor alle leerkrachten van Nederlandstalige lagere en middelbare scholen in Vlaanderen en Brussel.
  3. De wedstrijd loopt van 30 augustus tot en met 25 september 2024.
  4. Elke leerkracht die deelneemt aan de wedstrijd stuurt één zomerse foto van het boek waar je in de klas het liefst mee werkt naar info@auteurslezingen.be en vult het bijbehorende wedstrijdformulier in. Bezorg de foto in png- of jpg-formaat als bijlage in de mail (niet via WeTransfer) en vermeld in de onderwerpregel jouw naam en die van jouw school.
  5. De prijs wordt toegekend door team auteurslezingen, dat een winnaar selecteert nadat de wedstrijd is afgesloten.
  6. De winnaar wordt persoonlijk verwittigd en krijgt als prijs een gratis auteurslezing van één leesuur voor één enkele klas. De datum van die lezing wordt bepaald in overleg met de auteur.
  7. De winnaar van de wedstrijd deelt een foto van de gewonnen auteurslezing en verleent Literatuur Vlaanderen de toestemming om foto’s van de inzending en gewonnen auteurslezing te publiceren in het kader van de communicatie rond de wedstrijd of ter promotie van auteurslezingen.
  8. Literatuur Vlaanderen kan te allen tijde de deelnemingsvoorwaarden aanpassen. Deelname aan de wedstrijd impliceert de volledige aanvaarding van dit reglement.
  9. Wanneer je deelneemt aan deze wedstrijd, gebruiken we jouw gegevens uitsluitend conform onze privacyverklaring.

CANON Cultuurcel versterkt het onderwijs door meer en betere cultuureducatie voor iedereen te ondersteunen en erover te communiceren. Lees meer op deze website.