Literatuur Vlaanderen voorziet tijdens de coronacrisis een compensatieregeling voor auteurs die inkomsten mislopen doordat geplande lezingen niet kunnen doorgaan. Sommige auteurs en organisatoren hebben een andere oplossing gezocht en organiseren de geplande lezingen online. Ook hen willen we graag ondersteunen door toch de subsidie van € 100 te betalen. Literatuur Vlaanderen biedt beide mogelijkheden aan zolang de overheidsmaatregelen voor recreatieve activiteiten gelden.

Voorwaarden om subsidie te krijgen
De online lezing wordt gegeven in opdracht van een specieke organisator en voor een select publiek. Lezingen die niet in opdracht van een organisator worden gegeven en voor iedereen online toegankelijk zijn (bijvoorbeeld voorleessessies via Facebook) komen niet in aanmerking.

De criteria uit het reglement voor gesubsidieerde auteurslezingen blijven van kracht voor online lezingen. We zetten de belangrijkste hier op een rijtje:

  • Het gaat om een leesbevorderende lezing die vertrekt vanuit het eigen literaire werk van de auteur.
  • Alle praktische, financiële en inhoudelijke afspraken over de lezing worden rechtstreeks tussen auteur en organisator gemaakt.
  • De organisator van de lezing voorziet naast de 100 euro subsidie een eigen bijdrage (minimaal 35 euro voor lezingen voor een schoolpubliek en minimaal 60 euro voor lezingen voor volwassenen).

Hoe dien je een aanvraag in?

  • Aanvragen kunnen zoals altijd worden ingediend door de organisator via www.auteurslezingen.be.
  • In het aanvraagformulier mag bij ‘locatie lezing’ de locatie vermeld worden waar de lezing in een normale situatie was doorgegaan.
  • Heb je eerder al een aanvraag ingediend die geannuleerd werd door de coronamaatregelen en gaat de lezing alsnog online door? Geef ons dan een seintje, dan kunnen we de oorspronkelijke aanvraag weer activeren en aanpassen waar nodig.

Tips voor een geslaagde online lezing

  • Maak vooraf duidelijke afspraken over wie het gesprek zal leiden en hoe de deelnemers duidelijk maken dat ze iets willen zeggen of vragen.
  • Spreek af dat het publiek zichzelf ‘mute’ zet, tenzij wanneer ze iets willen zeggen of vragen. Zo is er niet te veel omgevingsgeluid en is de lezing goed te volgen.
  • Vraag deelnemers aan de lezing om vooraf vragen in te sturen om de lezing interactief te maken.

Nog meer literatuur online

Er ontstonden de laatste tijd heel wat digitale initiatieven rond boeken en lezen, vooral via sociale media als Facebook en Instagram. Op de volgende websites vind je een gebundeld aanbod.

  • Voor het jonge publiek staan er tientallen filmpjes klaar op de Jeugdboekenmaand YouTube, een initiatief van Iedereen Leest.
  • Verspreid het leesvirus verzamelt gratis leer- en leesvoer voor jong en oud maar wijst ook de weg naar online leesclubs, digitale leerplatformen, wedstrijden en nog veel meer.