Leerkrachten over de auteursresidentie in hun klas

Sinds eind 2021 coördineert Literatuur Vlaanderen een meerjarig piloottraject voor auteursresidenties in het secundair onderwijs. Een semester lang gaat een auteur in een school met zwakke en moeilijke lezers en niet-lezers aan de slag rond lezen én schrijven. Lees hieronder de ervaringen én tips van enkele leerkrachten.

“Ik zag mijn leerlingen boven zichzelf uitstijgen”

Elien Van Dyck van het Go! Atheneum in Hoboken over de auteursresidentie van Barbara Rottiers. "Het is fijn om te zien hoe trots de leerlingen zijn op hun boekje. Het toont nog maar eens hoe belangrijk het is om iets tastbaars te maken. Dat doen we eigenlijk te weinig."

Lees haar tips.

“Verhalen delen schept vertrouwen”

Petra van den Kerkvoorde van Tectura Groenkouter in Gent over de residentie van Trui Hanoulle. "Trui heeft veel spannende dingen meegemaakt. Met haar eigen verhaal had ze altijd de interesse van de klas."

Lees haar tips.

“Sloop de muren met de rest van de samenleving”

Sajjad Farhadi van HTI Sint Antonius in Gent over de auteursresidentie van Wouter Bulckaert. "Wouter hielp de leerlingen meer dan ik zou geneigd zijn te doen. Zo formuleerde hij soms mee hun zinnen als ze vastliepen."

Lees zijn tips.

“Ik voel me gesterkt om het zelf te doen”

Stephanie Hoens van Sint-Maarten Campus in Beveren over de residentie van Eva De Groote. “Ik had niet verwacht dat de leerlingen op twintig lesuren zo’n professioneel klinkende podcasts zouden kunnen maken.”

Lees haar tips.