Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
De nieuwe website van auteurslezingen is er gekomen om de lezingen van auteurs aantrekkelijker voor te stellen en de aanvragen van organisatoren vlotter te laten verlopen. In grote lijnen blijft de aanvraagprocedure hetzelfde, maar er zijn enkele grote veranderingen die we graag toelichten. We hebben ze hieronder voor de duidelijkheid opgesplitst tussen organisatoren en auteurs, maar voor een vlotte opvolging van jouw lezing raden we je aan om de hele tekst te lezen.
Heb je op auteurslezingen.be een auteur, illustrator, vertaler, striptekenaar of performancedichter gevonden die je wilt uitnodigen voor een lezing? Dan kun je die vanaf nu contacteren via het contactformulier onderaan elk auteursprofiel.
Nadat je de auteur hebt gecontacteerd en de nodige afspraken hebt gemaakt, kun je als organisator de aanvraag voor korting indienen via de pagina ‘hoe vraag je korting aan’. Op die pagina wordt alles stap voor stap uitgelegd.
De belangrijkste verbetering in de aanvraagprocedure is dat je nu in één aanvraag meerdere lezingen (met of zonder korting) kunt bundelen, op voorwaarde dat:
Als team auteurslezingen opmerkt dat er toch verschillende aanvragen werden ingediend voor lezingen die eigenlijk gebundeld hadden kunnen worden in één aanvraag, zetten ze dat waar nodig zelf recht. Dat betekent dat er soms een aanvraag de status ‘geannuleerd’ krijgt, omdat de lezing uit die aanvraag wordt overgezet naar een andere aanvraag.
Na afloop van de lezing betaalt team auteurslezingen het volledige bedrag voor alle lezingen uit de aanvraag (met en zonder korting) aan de auteur uit. Als organisator ontvang je een betaalverzoek van Literatuur Vlaanderen waarin de toegekende subsidiekorting(en) worden verrekend.
Op de nieuwe website kun je maximaal drie titels uitlichten in je profiel. Zo willen we vermijden dat organisatoren door lange lijsten en opsommingen moeten scrollen en het overzicht verliezen. Met drie boeken in je profiel kun je enkele titels in de kijker zetten zonder dat organisatoren overvallen worden door een overdaad aan boeken. Organisatoren kunnen bovenaan elk auteursprofiel ook doorklikken naar jouw website of kunnen terecht in databanken als bibliotheek.be, waar ze een volledige bibliografie kunnen terugvinden.
Je kunt de informatie in je profiel vanaf nu niet meer direct aanpassen op de site. Staat er iets in je profiel dat niet (meer) klopt of moet er iets toegevoegd worden? Geef dan de gewenste wijzigingen door via ‘account aanpassen’ en we brengen het voor jou in orde. Waarom werken we zo?
Klopt er iets niet in een aanvraag? Je kunt de aanvraag dan niet meer afkeuren zoals op de oude website, maar noteert je opmerkingen of de gewenste aanpassingen in het notitieveld van de aanvraag. De organisator en team auteurslezingen ontvangen daarover een melding. Zo communiceren we op een transparante manier met alle partijen over wijzigingen en annuleringen. Gaat het om complexe aanpassingen of heb je vragen? Bel dan naar 03 270 31 60 of mail naar info@auteurslezingen.be.
Tot voor kort was het voor auteurs niet verplicht om na afloop van de lezing nogmaals de financiële afspraken te controleren of om een verslag in te vullen. Daardoor was de organisator vaak de enige partij die nog een laatste blik wierp op de financiële afspraken. Ontbrekende vervoersonkosten of last-minute gewijzigde tarieven bleven daardoor vaak onopgemerkt en dat zorgde voor fouten in uitbetalingen aan auteurs. Op de nieuwe website vragen we daarom ook aan auteurs om de financiële afspraken na afloop van de lezing nog een laatste keer te bevestigen via het vinkje onderaan de lezing. Op die manier zijn alle partijen – de organisator, de auteur én team auteurslezingen – er zeker van dat de juiste bedragen worden overgemaakt en afgerekend.
Het invullen van een kort verslag is in deze stap ook mogelijk maar niet verplicht.
Op de nieuwe website kun je als auteur kiezen tussen drie verschillende manieren om door Literatuur Vlaanderen te worden uitbetaald. Dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.
Weet je niet zeker op welke manier je momenteel voor je lezingen wordt uitbetaald? Die informatie vind je in je account als je als auteur bent ingelogd op auteurslezingen.be. Klik bovenaan op ‘account aanpassen’ en bekijk het stukje ‘hoe wil je betaald worden?’. Wijzigt er iets aan jouw situatie of wil je op een andere manier worden uitbetaald? Neem dan contact op met team auteurslezingen en we brengen het voor jou in orde.