Rob Baetens
Biografie
Rob Baetens (1956) is auteur. Ondanks het feit dat hij zelf al een tijdje geen puber meer is, blijft hij geboeid door jongeren. Zowel in zijn werk als tijdens zijn lezingen probeert hij door te dringen in de leefwereld van jonge mensen. Rob wisselt in zijn boeken spannende avonturenverhalen, gruwelijke griezel- en monsterverhalen, onwaarschijnlijke fantasy en sociaal geëngageerde jeugdromans met elkaar af.
Als auteur put Rob inspiratie uit zijn jarenlange ervaring als leerkracht secundair onderwijs. Wat hem uniek maakt, is dat hij erin slaagt ernst en humor in de juiste dosis te hanteren. Zijn lezingen krijgen zo diepgang: saai wordt het nooit. Rob gelooft sterk in de kracht van een goed verhaal: hij maakt kinderen en jongeren warm om toe te geven aan dat verslavend leesvirus. Hij prikkelt hun verbeelding en zet ze op het verkeerde been om ze nadien een beter evenwicht te verschaffen.
Een lezing van Rob bijwonen doe je volledig op eigen risico. Fantasie en verbeelding raken na afloop wel eens in een prettig gestoorde knoop. De reacties na zijn lezingen, zowel bij de lezers als bij hun begeleiders spreken boekdelen. Aan hun pretoogjes kan je zien dat Rob is langs geweest!
Uitgelichte titels
Zwanger van verlangen
Wisselstroom
Liefde in een fles
Lezingen
Rob biedt drie verschillende lezingopties aan:
1. Lezingen voor de lagere school
Bij de lezingen voor lagere scholen staan in eerste instantie de avonturenverhalen, de monster- en griezelverhalen en de fantasyverhalen op de voorgrond. Als de jongeren zelf aangeven zich comfortabel te voelen, gaat Rob een diepzinnig gesprek over serieuzere thema’s niet uit de weg. Voorbeelden van zulke thema’s zijn alcoholverslaving en onverdraagzaamheid.
2. Lezingen in de eerste graad secundair
Voor de jongeren van de eerste graad secundair onderwijs legt Rob vooral de nadruk op zijn ‘realistischere’ boeken. Dan laat Rob ook de iets dikkere boeken aanrukken. De aangesneden thema’s worden breed aangepakt: Rob kan luchtig vertellen over ernstige onderwerpen maar ook filosoferen over eerder onbenullige zaken.
3. Young Adult
Bij oudere jongeren schuwt Rob gevoelige thema's zoals zelfdoding, oudermishandeling en criminaliteit niet. Hij confronteert het publiek met sociale en maatschappelijke problemen.
In elke lezing zijn er twee constanten. Hoezeer een verhaal jongeren ook bij de keel grijpt, Rob probeert altijd een hoopgevend moment in te lassen. Rob laat ook altijd ruimte om jongeren zelf aan het woord te laten. Vaak zijn er meer vragen dan antwoorden, maar op zich is dat een goed teken. Je hebt dan te maken met jongeren die ook werkelijk geïnteresseerd zijn.
Bij live lezingen is het niet onverstandig om pilletjes tegen lachkrampen bij de hand te houden. Rob vertelt enthousiast en veel, maar het publiek kan hem perfect bijsturen door aan te geven welk boek ze in de kijker willen zetten. Online lezingen verlopen noodgedwongen wat meer gestructureerd en statischer, maar ze zijn in geen geval saai.
Praktisch
- Als organisator voorzie je koffie, water, en een brede tafel met stoel.
- Er is een rustige ruimte zonder al te veel afleiding beschikbaar. De kinderen zitten comfortabel op stoelen.
- De leerlingen zijn voorbereid. Concreet wil dit zeggen dat ze Rob’s werk hebben gelezen, zijn website hebben bekeken en eventuele vragen hebben voorbereid.
- Kleine groepen leveren vaak leukere lezingen op, maar Rob heeft geen bezwaar tegen grote groepen.
- Bij lezingen met meer dan 80 aanwezigen voorziet de organisator geluidsversterking.