5 tips voor auteurslezingen in bibs

Waarom organiseer je auteurslezingen in de bib en wat zijn jouw tips om van die lezingen een succes te maken? Op vraag van META, het vakblad voor bibliotheken van de VVBAD, stelden we die vraag aan vijf bibmedewerkers die onlangs een auteur uitnodigden.

Tom Naegels in de bib van Blankenberge

1. Tom Naegels in Blankenberge

Tom Naegels kwam in de bib van Blankenberge vertellen over ‘Nieuw België’. Bibmedewerker Wout Vlaeminck vond de lezing erg interessant en goed gedocumenteerd. “Tom is een levendige en enthousiaste verteller die het publiek met veel kennis van zaken onderdompelde in de migratiegeschiedenis. Na de lezing kwamen er veel vragen uit het publiek.”

Variatie als succesformule

“Enerzijds is het belangrijk om een lezing op maat van het publiek te organiseren: wat zijn populaire titels in onze collectie en welke genres worden het meest ontleend? Bij ons worden vooral thrillers en detectives gelezen, dus dat is de uitgelezen kans om in 2025 Toni Coppers uit te nodigen. Anderzijds is het ook waardevol om auteurs uit te nodigen die voor ons publiek nieuw zijn. We geven graag een podium aan jonge auteurs en debutanten.”

Auteurs in de watten

“We vinden het ook belangrijk om een goede band op te bouwen met de auteurs die we ontvangen. Daarom zorgen we ervoor dat het contact altijd vlot verloopt, dat we luisteren naar hun vragen en opmerkingen, en dat we ook voor hen op maat werken: hoe vullen zij hun lezing het liefst in? Hebben ze bepaalde wensen of vereisten? Voor ons is een lezing geslaagd als zowel het publiek als de auteur die avond wat van elkaar hebben bijgeleerd. Als er vragen worden gesteld. Als een ‘nieuwe’ auteur of een nieuw boek aanslaat bij het publiek. Als we een zo ruim en divers mogelijk publiek aantrekken.”

CONZ in de bib van Heist-op-den-Berg

2. CONZ in Heist-op-den-Berg

Illustrator CONZ was te gast in de bib van Heist-op-den-Berg voor een lezing aan twee klassen van het tweede leerjaar. Bibmedewerker Karen Van den Acker vond zijn lezingen erg boeiend. “Het was interessant om meer te leren over hoe illustraties tot stand komen, van idee over schets tot eindproduct. CONZ toonde veel werk en ging heel goed om met de kinderen. Ze kwamen te weten hoe je als illustrator kunt bepalen waarheen de aandacht van de kijker getrokken wordt, hoe je kunt spelen met licht en kleur, hoe je rust of beweging in een tekening kunt stoppen enzovoorts.”

Het gezicht achter boeken

“We vinden het belangrijk dat kinderen beseffen dat achter elk boek en elk verhaal iemand zit die er heel hard aan gewerkt heeft om zoiets moois, spannends of grappigs te creëren. We willen de kinderen het gezicht achter de boeken laten zien. Niemand kan zo goed vertellen over een boek als diegene die het zelf geschreven heeft. Wanneer kinderen auteurs vol enthousiasme over hun werk horen vertellen, kan dat enorm stimuleren om hun boeken zelf te gaan lezen.”

Eén medewerker voor alle lezingen

“We stellen auteurs zo veel mogelijk op hun gemak. We hebben een vast aanspreekpunt en die collega staat in voor alle communicatie en organisatie. Op die manier is alle informatie gebundeld: welke auteurs komen er, wat hebben ze nodig, hoe verloopt de betaling, welke school komt naar welke auteur en waarom … De communicatie kan zo heel vlot verlopen. De taak van de auteurs is om de lezing zo spontaan en bevlogen mogelijk te geven, de zorgen zijn voor ons. We leggen de auteurs in de watten met een drankje, een koekje of een broodje als ze de middag moeten overbruggen. Eenvoudig maar hartelijk. We vinden het een eer om die creatieve geesten met hun prachtige verhalen in onze bib te mogen ontvangen en dat stralen we ook uit!”

Fleur in Deurne

3. Fleur Pierets in Deurne

Op vraag van bib Arena in Deurne interviewde Esohe Weyden auteur Fleur Pierets over haar boek ‘Heerlijk monster’. Aansluitend bracht ze gedichten uit haar eigen bundel ‘Tussentaal’. Bibmedewerker Mathias Onzia vond het gesprek heel geslaagd. “Fleur slaagde erin om het publiek helemaal mee te nemen in haar verhaal. De interactie was top. Je merkt dat dit soort gesprekken over ‘queer’ broodnodig zijn. Meer dan ooit voelen mensen zich ondersteund als ze een auteur op een vrije en interessante manier horen praten over een thema dat hen raakt. Bovendien heeft Fleur een heel aangename manier van praten; je kunt uren naar haar luisteren.”

Samenwerking met lokale partners

“Door auteurslezingen te organiseren trek je de collectie open en zorg je voor beleving. Het directe contact tussen lezers en auteurs kan een mooie wisselwerking tot stand brengen. Zo hadden we onlangs Ish Ait Hamou te gast, en die heeft zeker nog een uur geantwoord op vragen van het publiek, en werd daar op zijn beurt ook door geïnspireerd. Onze tip om van auteurslezingen een succes te maken, is samenwerken met lokale partners, zoals de Wereldwinkel. Zij doen zelf voorstellen voor lezingen over thema's waar zij rond werken en dan zoeken wij samen mee naar een auteur. Het feit dat ze ook hun achterban mobiliseren zorgt voor extra publiek.”

Djenné Flia in Lommel

4. Djenné Fila in Lommel

De Nederlandse illustrator Djenné Fila gaf een auteurslezing in de bib van Lommel aan een groep vierdeklassers. Samen met de kinderen creëerde ze een verhaal met pen, papier en schaar. Bibmedewerker Tinne Mertens is enthousiast over de combinatie van een informatieve lezing en een fantasierijke workshop. “Djenné liet zien welke technieken ze gebruikt en waar je overal illustraties kunt vinden in het dagelijks leven. Ze prikkelde de fantasie van de kinderen met een creatieve opdracht. We vinden het belangrijk dat kinderen voeling krijgen met kunst en kunstenaars.”

Samenwerking met scholen

“We investeren in auteurslezingen vanuit de overtuiging dat het ontzettend helpt om kinderen zo dicht mogelijk bij een boek te brengen. Een auteur ontmoeten en praten over boeken maakt een verhaal concreet en zet aan tot lezen. Wij merken het verschil aan de uitleningen in de bib. De kinderen delen hun enthousiasme ook thuis: ze komen sneller op eigen initiatief terug en kennen hun weg in de bib. Onze samenwerking met de Lommelse basisscholen is voor ons een absolute prioriteit.”

Nieuwe auteurs

“We letten op een goede verdeling tussen auteurs en illustratoren, en we zorgen ervoor dat elke graad voldoende aanbod heeft. We vragen zelden een auteur voor twee opeenvolgende jaren, zodat kinderen én leerkrachten zo veel mogelijk verschillende auteurs ontmoeten. Er is ook altijd iemand van de bib aanwezig bij de lezing. Zo weet je of het klikt met de auteur. We kennen ons publiek en weten wat ze belangrijk vinden. Verder vinden we het belangrijk dat zo veel mogelijk medewerkers van de bib inspiratie opdoen en doorgeven aan onze bezoekertjes.”

Elvis Peeters in bib Heusden-Zolder

5. Elvis Peeters in Heusden-Zolder

Nicole van Bael en Jos Verlooy, samen Elvis Peeters, gaven een auteurslezing over hun boek ‘Ommelanden’ voor de leesgroep van de bib van Heusden-Zolder. Bibmedewerker Saskia Schepers: “De leden van de leeskring waren zeer tevreden over de activiteit. De auteurslezing gaf een echte meerwaarde aan het gelezen boek. Er was ook ruimte voor interactie.”

Tijd voor vragen

“Auteurslezingen zijn een essentieel onderdeel van ons aanbod. De ontmoeting, het persoonlijke verhaal en het schrijfproces achter het verhaal maken elke lezing weer uniek. Dat het publiek vragen kan stellen in een intieme setting, maakt de drempel des te lager. Wij zorgen daarom voor voldoende tijd voor interactie. Veel mensen durven immers niet te spreken in groep, maar komen daarna wel los. Zeker als er ook een signeersessie is. Maak van dat moment ook gebruik om je volgende activiteiten te promoten. Vaak schrijven mensen dan al in.”