Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
Wil je als auteur, illustrator, vertaler, striptekenaar of performancedichter graag een online lezing geven? Of wil je als organisator graag iemand uitnodigen voor een virtuele ontmoeting? Samen met Iedereen Leest hebben we een aantal aandachtspunten en tips op een rij gezet.
Je kunt via auteurslezingen korting aanvragen voor online lezingen, maar die moeten dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ten eerste wordt de lezing gegeven in opdracht van een specifieke organisator. Ten tweede volgt het publiek de lezing via een livestreaming of de auteur neemt op voorhand een persoonlijke video op voor het publiek.
De andere criteria uit het reglement voor auteurslezingen zijn ook van kracht voor online lezingen. Lees hier het volledige reglement.
Als auteur kun je in je profiel aangeven dat je ook online lezingen geeft. Dat maakt het voor de organisator ook mogelijk om op dat criterium te zoeken. Maar ook als die optie niet aangevinkt staat, loont het de moeite om aan de auteur van jouw keuze te vragen te vragen of een digitale ontmoeting mogelijk is. Veel auteurs hebben daar ervaring mee of zijn bereid om hun lezingen om te vormen naar een digitale versie. De specifieke omstandigheden kunnen altijd een verschil maken.
Net als bij een gewone lezing is het belangrijk om goede afspraken te maken. Bij een online lezing (een livestream of een vooraf opgenomen persoonlijke video) moet je ook aan een aantal extra afspraken denken.
Bespreek op voorhand hoe lang de livestream of opgenomen video moet duren. Een te lange lezing is moeilijk om te volgen, zeker via een scherm.
Denk goed na over het aantal mensen dat kan deelnemen aan de online lezing. Als er bijvoorbeeld meerdere klassen kunnen inbellen bij één online lezing, moet de vergoeding voor de auteur hierop worden afgestemd. Het is niet de bedoeling dat een auteur inkomsten misloopt omdat de lezing niet fysiek in verschillende klassen kan plaatsvinden.
Hoe groter de groep, hoe lastiger de interactie. Overweeg bij veel deelnemers daarom toch een livestream meermaals te organiseren en spreek samen een vergoeding per lezing af.
Een goede online lezing valt of staat met een goede techniek. Bespreek op voorhand welk technisch materiaal er allemaal voorzien moet worden. Je doet er goed aan om een testmoment te organiseren zodat zowel auteur als organisator goed weten wat er te verwachten valt en wat de technische mogelijkheden zijn. Maak op de dag zelf iemand verantwoordelijk voor het toelaten van deelnemers, het indelen in break-outrooms, het oplossen van technische problemen enzovoort. Zo kan de auteur en/of moderator zich focussen op de inhoud.
Als je vooraf een video opneemt, markeer die dan als ‘unlisted’ op YouTube. De video is dan alleen toegankelijk voor mensen die de link hebben ontvangen. Ook Vimeo heeft een optie om ‘private videos’ te publiceren.
Spreek onderling duidelijk af hoe lang de video beschikbaar blijft. Leg die
afspraken ook vast in de subsidieaanvraag via auteurslezingen.be. De auteur kan de video verwijderen na afloop van de afgesproken termijn.
Als de lezing bedoeld is voor verschillende klassen, kan de auteur na een algemeen deel nog een persoonlijk luik toevoegen per klas, waarin er bijvoorbeeld op vragen van de leerlingen wordt gereageerd. Op die manier blijft er interactie mogelijk en kan de auteur correct vergoed worden.
Er zijn verschillende platformen die je kunt gebruiken, waarvan Zoom, Teams en Google Meet de bekendste en meest gebruikte zijn. Ook via sociale media als Facebook, Instagram en Youtube kun je een livestream delen. Je hebt dan geen inschrijving of link nodig, maar je hebt ook geen controle over wie meekijkt. Overweeg dus zeker goed de (technische) voor- en nadelen van elk platform en denk daarbij na over je doelgroep en wat je precies wilt doen. Een andere doelgroep betekent soms een ander platform. Denk ook na over welke functies je precies nodig hebt en welk platform daar het best bij past. Weet je niet welk platform te kiezen? We bezorgen je graag een kort overzicht van de voor en nadelen van de platformen die we hier hebben opgesomd.
De meeste platformen bieden standaard enkele eenvoudige vormen van interactie aan, zoals een chatfunctie, polls afnemen, een virtueel handje opsteken … Je kunt ook creatief de camera gebruiken om interactie te creëren. Daarnaast bestaan er ook externe tools. Hoe fijn die soms ook zijn, denk er ook aan dat te veel tools tegendraads kunnen werken. Zorg ervoor dat je deelnemers niet murw zijn van de verschillende tools en apps die ze moeten gebruiken om te participeren in de sessie.
Laat je publiek weten of ze op voorhand een programma moeten installeren op hun computer. Veel online platforms werken ook in de browser, maar voor sommige functionaliteiten heb je toch het programma nodig. Laat je publiek weten of hun microfoon en/of camera aan of uit moeten staan. Vaak kun je dit als organisator zelf instellen, maar het is voor je publiek fijn om te weten wat er verwacht wordt. Het is ook een goed idee om de microfoons van je publiek uit te zetten tijdens de presentatie van de auteur om storende achtergrondgeluiden te vermijden.
Heb je nog vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met team auteurslezingen via info@auteurslezingen.be.