Marc Tritsmans
Biografie
Marc Tritsmans (Antwerpen, 11 april 1959) is een Vlaams dichter. Hij studeerde tandheelkunde en was ook korte tijd tandarts. Hij koos echter al snel voor een andere richting en was vervolgens gedurende meer dan 30 jaar werkzaam als milieuambtenaar bij een lokaal bestuur.
Hij debuteerde in 1992 met de dichtbundel ‘De wetten van de zwaartekracht’ (Lannoo), waarna vele dichtbundels volgden. In de gedichten van Marc Tritsmans komt een zeer ruime thematiek aan bod. De tijd, de mens, de natuur en hoe dit alles met elkaar samenhangt zijn belangrijke onderwerpen in zijn poëzie. De meeste van zijn gedichten worden gekenmerkt door een grote transparantie. Opvallend is ook hoe hij vaak wetenschap, wetenschappelijke termen en begrippen in zijn gedichten integreert. Voor hem delen wetenschap en poëzie dan ook een belangrijk kenmerk: de noodzaak van de zeer zorgvuldige formulering.
Hij publiceerde in nagenoeg alle literaire tijdschriften in België en Nederland en Engelse vertalingen van zijn gedichten (door James Brockway en John Irons) verschenen ook in heel wat literaire tijdschriften in Groot-Brittannië. In 2004 nam Gerrit Komrij zeven van zijn gedichten op in ‘De Dikke Komrij’. In 2011 won hij met zijn negende dichtbundel ‘Studie van de schaduw’ (Nieuw Amsterdam) de Herman de Coninckprijs voor de beste dichtbundel en tevens de publieksprijs voor het gedicht ‘Uitgesproken’. Zowel in 2010 als in 2019 won hij de Melopee poëzieprijs voor ‘het meest beklijvende gedicht dat het voorbije jaar verscheen in een literair tijdschrift’. In 2019 werd zijn twaalfde dichtbundel 'Het zingen van de wereld' (Nieuw Amsterdam) door Daniel Hugo integraal in het Afrikaans vertaald als 'Die singende wêreld'.
Uitgelichte titels
Studie van de schaduw
Het zingen van de wereld
Alles is hier nog
Lezingen
Liefst geeft Marc lezingen onder de vorm van een zo spontaan mogelijk vraaggesprek waarbij tussendoor gedichten ter sprake komen en voorgelezen worden. De interactie tussen de gesprekspartners (interviewer/dichter) geeft meestal een grote meerwaarde. Uiteraard is er ook steeds ruimte voor vragen en opmerkingen vanuit het publiek. Eventueel thematisch geselecteerde gedichten voorlezen met wat toelichting en kadering tussendoor is ook een mogelijkheid, maar Marc heeft de ervaring dat daarbij toch vaak onvoldoende interactie met het publiek tot stand komt. In scholen kan een lezing eventueel ook gepaard gaan met een ‘workshop’ waarin hij bepaalde poëtische technieken samen met de leerlingen uitprobeert.
Praktisch
- De organisator voorziet een goede microfoon en geluidsinstallatie.