
Levendige Lyn
Biografie
Lindsay Temmerman (1978), al 24 jaar actief in het (bijzonder) onderwijs, lanceert met 'Huisje Weltevree' (Pelckmans, 2024) haar eerste kinderboek. Het hoofdpersonage Levendige Lynn neemt kinderen mee op een reis door haar huis vol emoties. Elke kamer in het Huisje helpt kinderen hun emoties te begrijpen, te verwerken en een plek te geven.
Naast haar werk in het onderwijs is Lindsay ook kindercoach en medeoprichtster van de socials Juffen voor Inclusie. Haar grote wens is om emoties bespreekbaar te maken en kinderen te ondersteunen in het reguleren van hun gevoelens. 'Huisje Weltevree' biedt daarbij een waardevol hulpmiddel, niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouders, leerkrachten en begeleiders. Het reikt praktische handvaten aan om kinderen hierin te begeleiden.
Lindsay's persoonlijke ervaringen en haar jarenlange werk als leerkracht en coach vormen de basis voor dit boek. De emotionele rollercoaster waarin Lindsay als kind zat, heeft haar geleerd om emoties actief te onderzoeken en om te gaan met stress. Nu wil ze anderen helpen hetzelfde te doen.
Uitgelichte titels

Huisje Weltevree
Lezingen
'Op avontuur met Levendige Lyn: Een duik in de wereld van woorden en emoties':
In deze lezing duikt Lindsay Temmerman samen met de kinderen in de wondere wereld van 'Huisje Weltevree'. Haar eigen personage, 'Levendige Lyn', zal hen begeleiden op deze ontdekkingsreis. Eerst stelt ze haar personage voor, 'Levendige Lyn', en licht ze toe hoe ze tot deze alliteratie kwam en hoe haar levendigheid zich uit in het doorrazen van emoties. Daarna nodigt ze de kinderen uit om met Levendige Lyn op stap te gaan doorheen het verhaal, zowel via Kamishibai als via het boek zelf. Nadien bespreekt ze het verhaal en de emoties, met een terugkoppeling naar de emoties van de kinderen. Als verwerking laat ze hen een eigen personage creëren, alsook hun eigen 'Huisje Weltevree' schrijven via tekenen en collages. Op die manier 'schrijven' de kinderen hun eigen handleiding. Door haar persoonlijke verhaal te delen, verkleint de spreekster de stap naar het boek en toont ze aan hoe woorden en verhalen ons kunnen raken.
De literaire ervaring:
- Kamishibai: Met behulp van de traditionele Japanse vertelkunst Kamishibai brengt Lindsay het verhaal tot leven. Elke illustratie is een kunstwerk op zich, dat ze samen met de kinderen zal ontleden en bespreken. Ze stelt vragen als: "Welke kleuren, vormen en symbolen zien we? Wat vertellen ze ons over de personages en hun emoties?"
- Diepgaande analyse: De spreekster verdiept zich in de taal van het boek. Ze onderzoekt welke woorden de auteur gebruikt om bepaalde gevoelens over te brengen en hoe de auteur een bepaalde sfeer creëert. Ook de illustraties komen aan bod: welke kleuren worden gebruikt, en zie je de aankondiging naar de volgende ruimte? (Els Decaluwe, illustrator, neemt niet deel aan de lezingen). Door deze vragen te stellen, stimuleert ze de kinderen om kritisch naar het verhaal te kijken en hun eigen interpretaties te vormen.
- Schrijfoefeningen: Na het lezen van het boek daagt ze de kinderen uit om zelf een stukje te schrijven. Ze kunnen bijvoorbeeld een brief schrijven vanuit het perspectief van een van de personages, of een vervolg bedenken op het verhaal. Op deze manier maken ze de overstap van lezer naar schrijver.
Leesbevordering:
- Lezen is leuk: Door het verhaal op een interactieve en boeiende manier te presenteren, wil Lindsay laten zien dat lezen niet alleen leerzaam is, maar ook ontzettend leuk kan zijn.
- Verbinding met de eigen wereld: Er worden koppelingen gemaakt tussen het verhaal en de eigen wereld van de kinderen. "Welke situaties uit het boek herkennen ze in hun eigen leven?" Door deze verbinding te leggen, wordt het verhaal persoonlijk en betekenisvol.
- Boeken als vrienden: De spreekster moedigt de kinderen aan om boeken te zien als vrienden die je meenemen naar andere werelden.
Creatieve werkvormen:
- Mijn Huisje Weltevree: Net als in het boek, gaan de kinderen zelf aan de slag om hun eigen 'Huisje Weltevree' te creëren. Ze mogen dit doen door te tekenen, te schrijven, te collageren of andere creatieve technieken te gebruiken.
- Personageontwikkeling: De kinderen bedenken een eigen personage en schrijven een kort verhaal over dit personage. Ze kunnen zich daarbij laten inspireren door de personages uit 'Huisje Weltevree'.
Doel:
Het doel van Lindsay Temmerman is om de kinderen niet alleen te laten genieten van een mooi verhaal, maar ook om hen te inspireren om zelf te lezen, te schrijven en te creëren. Door middel van deze lezing wil ze bijdragen aan een leven lang leesplezier.
Praktisch
- Groepen van 25-30 kinderen zijn een maximum.
- Lindsay vertelt met Kamishibai en brengt zelf verwerkingsmiddelen en decoratie mee.
- De organisatie dient enkel zitplaatsen te voorzien, liefst in arena-positie.