Karen De Coene
Biografie
Karen De Coene (1970) zoekt de mens in het verleden. Ze promoveerde als kunsthistorica op middeleeuwse kosmologie en is sindsdien geïntrigeerd door de denkende mens die het leven betekenis geeft via kennis, symbolen en cultuur. Ze verzorgde een paar cultuurhistorische tentoonstellingen, kwam terecht in de historische cartografie en werd expert van oude kaarten en atlassen.
Ze publiceerde de eerste biografie van J.J.F. de Ferraris, waaraan ze twaalf jaar heeft gewerkt. ‘Carte blanche. De diplomatie van Ferraris in een Europa in omwenteling’ verscheen in 2024 bij Uitgeverij Lannoo. Het levensverhaal van de man achter de kaart van de Oostenrijkse Nederlanden, de Ferrariskaart, bleef lange tijd verborgen. Er hingen rond zijn persoon dan ook heel wat vastgeroeste vooroordelen waarmee moest worden afgerekend. Het belangrijkste was misschien wel dat Ferraris niet zelf de cartograaf was. Met ‘Carte blanche’ toont Karen De Coene de minder gekende facetten van een belangrijk tijdsgewricht.
Uitgelichte titels
Carte blanche. De diplomatie van Ferraris in een Europa in omwenteling.
Lezingen
Tijdens de Carte blanche-lezing van Karen De Coene beland je al toeschouwer in de zinderende achttiende eeuw waar je kennismaakt met J.J.F. de Ferraris. Je volgt hem van Brussel naar Wenen en Bohemen, je komt terecht in het legerkamp waar hij zijn brieven schrijft. Ferraris verwierf veel erkenning met zijn kaart, toch zijn het de brieven aan zijn vrouw die hem uit de mist van de geschiedenis halen. Karen leest eruit voor zoals gangbaar was in de tijd.
Daarna wisselt het perspectief, en komt de onderzoeker aan het woord. Deze wroet in het verleden op zoek naar schaarse bronnen en hoedt zich voor 'fake history' terwijl een innerlijke schrijversstem om boude uitspraken smeekt. De Carte blanche-lezing wordt zo ook een ego-reportage waarin Karen haar worstelingen met de dwingende keuzes tussen feit en fictie deelt, wat nu meer dan ooit actueel is (cf. 'Het Pfeijfferdilemma', ‘True copy’ door theatercollectief Berlin).
Dat Ferraris werd geframed, maakt de vraag naar wie hij werkelijk was alleen maar raadselachtiger. Een migrant van hoge rang, een pion op het grote Habsburgse schaakbord, een ondergeschikte? Welke keuzes moet je daar als biograaf in maken? Korte, uit het leven gegrepen scènes ruilen de macrogeschiedenis in voor het particuliere van een individueel leven, voor een man die zowel oprecht als authentiek wou zijn.
Voor het laatste onderdeel keert Karen terug naar de achttiende eeuw, naar het literaire salon waar conversatie en discussie gebruikelijk waren. 'Carte blanche' belicht zo het belang van de Nederlanden voor de Habsburgse kroon, tegelijk kantelt de conversatie naar vandaag. Een les in diplomatie, heersende vrouwen en bovenal het gezinsgeluk en een mooie work-life balance vormen de rijke leefwereld die Ferraris met het heden verbindt. Dat hij moest standhouden te midden van de grote omwentelingen van de lange achttiende eeuw, maakt hem zo mogelijk nog meer intrigerend voor vandaag.
Praktisch
- Als organisator voorzie je een microfoon met geluidsversterking, een laptop, beamer en scherm.