Jessica Raes
Categorie
Auteur voor volwassenen, Kinder- en jeugdauteur
Genre
Illustratie, Kinder- en jeugdliteratuur, Strips, Theater
Thema’s
Historisch bewustzijn, Mens en maatschappij, Muzische vorming, Nederlands, Ondernemingszin, Ruimtelijk bewustzijn, Sociale vaardigheden, Wetenschap en techniek, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
0-2 jaar, 2-4 jaar, 4-6 jaar, 6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar, 11 – 12 jaar, 13 – 14 jaar, 15 – 16 jaar, 17 – 18 jaar, 18+
Onderwijs
Kleuteronderwijs, Basisonderwijs, Buitengewoon kleuteronderwijs, Buitengewoon basisonderwijs, Secundair onderwijs: buitengewoon, Secundair onderwijs ASO, Secundair onderwijs TSO, Secundair onderwijs BSO, Secundair onderwijs KSO, TSO, Hoger onderwijs, Hoger onderwijs - lerarenopleiding, Onderwijs voor volwassenen

Jessica Raes

Biografie

Jessica Raes (1989) legt haar focus op 'vertellen'. Dit doet ze als auteur, illustrator, animatiefilmmaker, verteller en kunstdocent. Met woord, beeld, zang en veel passie brengt ze haar publiek in beweging, verbinding en vervoering. De 'gekleurde' draad die haar werk typeert, is haar liefde voor verhalen, geschiedenis, natuur, emotie en diepgaande schoonheid in al zijn facetten.

Jessica laat zich het liefst inspireren door wat het leven haar op dat moment in de schoot werpt, denkbeelden en wijsheden, het enthousiaste innerlijke kind en het experiment. Wanneer je Jessica’s artistieke werk aanschouwt, word je ondergedompeld in een tijdloze sprookjesachtige sfeer van kleur, licht, liefde en magie. Zintuigen staan op scherp en de kleinste details krijgen betekenis.

Laat even los en stap mee in de beleving.

Creëren is ademen, samen beleven is leven.  

Uitgelichte titels

Cover van boek Krak de krokowil

Krak de krokowil

Cover van boek Donkere nacht van de ziel

Donkere nacht van de ziel

Cover van boek De Pyjamareus

De Pyjamareus

Lezingen

Jessica Raes is auteur en illustrator van prentenboeken voor peuters, kleuters, kinderen en jongvolwassenen. Ze past de illustratiestijl en schrijfstijl aan het thema, de sfeer en de doelgroep waarvoor het boek bedoeld is aan. 

Auteurslezing :

Jessica neemt kinderen en volwassenen mee in haar fantasiewereld en het creatieproces. Ze vertelt van A tot Z hoe ze auteur/illustrator/verteller geworden is en vanwaar ze haar inspiratie haalt, met alle successen en obstakels vanaf de kindertijd tot nu. Hier toont ze ook haar hooggevoeligheid, dromen en kracht. Dyslexie heeft haar nooit tegengehouden om haar passie te volgen. Lach mee om leuke anekdotes, weetjes en dolle fratsen want bij Jessica verloopt niets gewoontjes en verveel je je nooit! Er is ruimte voor vragen, demonstraties en een schrijf- of tekenworkshop indien gewenst. 

Verteltheater: 

Bij elk boek van Jessica hoort een verteltheater waarbij ze een spel speelt tussen fictie en non-fictie. De personages zijn figuren met uitgelichte eigenschappen van haarzelf, al dan niet met een cameo uit het boek. Tijdens deze voorstellingen zet Jessica met veel passie het boek en liefde voor lezen in de kijker en reikt ze interessante educatieve en sociale thema's aan. De voorstellingen zijn interactief en de zintuigen staan op scherp waardoor kinderen op hun niveau worden uitgedaagd. Bij ieder verteltheater hoort ook een beeldende workshop die als extra optie gekozen kan worden. Jessica werkt ook op maat rond een gevraagd thema, bijvoorbeeld voor de leesweek, poëzieweek of andere. Hierbij voorziet ze steeds voldoende didactisch en beeldend materiaal. 

Jessica Raes hecht veel belang aan zorg, kwaliteit, leesbeleving en leesbevordering. Zo zorgt ze steeds voor extra's, onderliggende linken, subtiele spelletjes en details in haar boeken. Ze prikkelt de lezer op verschillende manieren waardoor het boek telkens een nieuwe leesbeleving krijgt. 

Concrete voorbeelden uit de reeks van lieve het leerbeestje (Krak de krokowil, Mag de mug, Ril de rups en Kam de kanvis)  

- Hier is een uitgebreide filosofie (willen, mogen, durven en kunnen) en studie voor ontwikkeld die gaat over anders leren en lezen. Het boek is ontwikkeld vanuit het innerlijke kind. 

- Met de twee witte lijnen op de backcover kan je patronen en speelautowegen puzzelen in alle richtingen indien je de vier boeken hebt. 

- Zoekspelletje: Lieve het leerbeestje staat op elke pagina verstopt.

- Als je de boeken in juiste volgorde naast elkaar zet, kruipt Lieve op de rug van de boeken omhoog. 

- In elk boek heb je het hoofdpersonage en een nevenpersonage die helpt, één van de andere vier komt subtiel ergens in het boek voor als figurant. 

Concrete voorbeelden uit De pyjamareus: 

- Dit boek zit vol rekwisieten die verwijzen naar strips, films, speelgoed, sprookjes, spelletjes, oude verhalen en  grapjes. Deze rekwisieten zie je ook allemaal op de schutbladen staan. Kinderen kunnen deze dus herkennen en zoeken elk prentje doorheen het boek.

- ieder kind uit de klas van Liam heeft een uitgesproken voorliefde, passie, eigenheid, karakter of eigenaardigheid die enkel in de illustraties te lezen is. Dit maakt het mogelijk om zelf verhalen te gaan vertellen naast de geschreven verhaallijn of om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een ander personage. 

Wat drijft Jessica Raes?

Jessica wilt mensen verbinden. Ze moedigt kinderen aan om te lezen en helpt hen om hun verbeelding te ontdekken. Ze maakt moeilijke thema’s bespreekbaar en geniet wanneer ze het innerlijke kind bij volwassenen ziet ontwaken. Jessica heeft oog voor elk individu en zoekt naar je persoonlijke 'zaadje, de sparkle' die er voor zorgt dat lezen en leven leuk en de moeite waard wordt.

Praktisch

  • Er is geen podium nodig.
  • Kinderen zitten op de grond, kussentjes, stoelen of turnbanken.
  • De voorstellingen worden gespeeld op een rustige plaats zonder afleidingen.
  • Er moet een vertelruimte worden voorzien van +/- 4 vierkante meter.
  • Beamer of smartboard indien mogelijk en zeker aan te raden bij grote groepen (om de prenten te projecteren).
  • Stroomvoorziening is een pluspunt.
  • Extra vereisten voor de workshopruimte: tafels, wasbak, handzeep, handdoeken.
  • Maximum 50 kinderen per voorstelling = kwaliteitsgarantie!
  • Elke voorstelling of workshop duurt ongeveer 50 minuten.
  • Tussen 2 voorstellingen of workshops is er een pauze van minstens 15 minuten.
  • Extra begeleiding van juf of meester bij elke klas.

Neem contact op met Jessica Raes

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.