Hilde Van Cauteren
Biografie
Hilde Van Cauteren (1967) is dichter, jeugdauteur en ze werkt ook als schrijfdocent. Gelijke rechten voor vrouwen en mannen, de klimaatproblematiek en aandacht voor vluchtelingen zijn haar grote thema’s. In het voorjaar van 2011 werd Hilde verkozen tot derde dorpsdichter van het bedreigde polderdorp Doel en in datzelfde jaar verscheen ook haar prozadebuut, de jeugdroman ‘Het Naveltheater’, bij Uitgeverij Davidsfonds. Daarna volgden, ook bij Uitgeverij Davidsfonds, de jeugdromans 'De pigmentroute' (2014), 'De nachtspelers' (2016) en 'Het sleutelbeengebaar’ (2020). Deze laatste is recent genomineerd voor De Leesjury en de Kleine Cervantes. Daarnaast schreef Hilde samen met de dichters van Pazzi di Parole ook twee dichtbundels, die verschenen bij Uitgeverij P. Ze is aangesloten bij de klimaatdichters en werkt samen met de dichters van Woordwasdraad.
Uitgelichte titels
Het Sleutelbeengebaar
De Nachtspelers
De Pigmentroute
Lezingen
Hilde staat graag op het podium met haar poëzie. Ze brengt kwalitatieve teksten en gedichten op een toegankelijke manier, met af en toe een knipoog of een vleugje humor. Met een achtergrond in het secundair onderwijs als leerkracht artistieke vakken, geeft Hilde graag lezingen in scholen, al dan niet in combinatie met een korte schrijfworkshop. Hilde geeft daarnaast ook lezingen aan een volwassen publiek, met als rode draad de kracht van vrouwen of één van haar andere thema’s.
1. Schoollezingen
De jeugdromans ‘De pigmentroute’ en ‘Het sleutelbeengebaar’ zijn het vertrekpunt van de schoollezingen. Hilde draagt een deel van het verhaal voor en gaat met de leerlingen in gesprek. Die gesprekken kunnen gaan over privacy, opgroeien in een dictatuur, gelijke rechten voor jongens en meisjes, vluchtelingen, verbeelding en manipulatie. Hilde brengt een koffer met rekwisieten mee die de sfeer van de verhalen ondersteunen. Ze gebruikt ook een PowerPoint om de lezing te illustreren en toont bijpassende boektrailers.
- ‘De pigmentroute’: Enkele weken voor de lezing kan de school 20 tot 25 exemplaren van het boek lenen bij de auteur, zodat alle leerlingen het boek vooraf kunnen lezen. De hoofdthema’s in ‘De pigmentroute’ zijn onder andere vluchtelingenproblematiek, gelijke rechten en feminisme. Er hoort een uitgebreide website bij deze lezing. Ook wordt er een bundel met lesopdrachten voorzien, met aandacht voor de volgende sleutelcompetenties: Nederlands; burgerschap; historisch, ruimtelijk en cultureel bewustzijn; en actualiteit. Daarnaast bestaat er een kaartenset met vragen en stellingen voor een leesclub rond het boek.
- ‘Het sleutelbeengebaar’: ‘Het sleutelbeengebaar’ is een kort, spannend boek, wat het ook geschikt maakt voor wie minder graag leest. De hoofdthema’s zijn: de toekomst, artificiële intelligentie, uitsluiting en discriminatie. Ook bij de lezing hoort een lesbundel. De volgende sleutelcompetenties komen er aan bod: Nederlands en burgerschap. Ook bij deze lezing hoort een kaartenset met vragen en stellingen voor een leesclub rond het boek.
Schoollezingen kunnen gecombineerd worden met een schrijfworkshop rond personages en verhaalopbouw. Online schoollezingen zijn ook mogelijk.
2. Lezingen voor socio-culturele verenigingen, bibliotheken, leesclubs
Een lezing wordt in overleg met de organisator opgebouwd rond één of meerdere thema’s. De organisator heeft de keuze uit de thema’s liefde, vrouwen, oorlog, vluchtelingen en klimaat. Hierbij komt vooral de poëzie aan bod, al kunnen er ook links worden gelegd naar fragmenten uit jeugdromans. De thema’s overlappen namelijk grotendeels.
Hilde heeft een aantal aantrekkelijke methodes uitgewerkt, zoals een poëtische jukebox en poëtische tombola, om kwalitatieve poëzie te brengen voor een breed publiek. Deze methodes komen dan ook zeker in de lezing aan bod.
Praktisch
- Voor schoollezingen voorziet de organisator een pc met internetaansluiting en een beamer.