
Farnoosh Khodadadeh
Biografie
Farnoosh Khodadadeh (1980) groeide op in Iran, in een familie waar literatuur en muziek de kern vormden. Al van kinds af aan duikt ze diep in de Perzische literatuur, een essentiële pijler van de Iraanse cultuur. Haar passie voor taal leidde haar naar de studie Engelse literatuur, waar het vak 'vertalen' haar altijd heeft gefascineerd, als een brug tussen werelden.
In haar artistieke werk verweeft Farnoosh deze liefde voor literatuur met muziek. Voor de voorstelling 'Rumi Passion' deed ze onderzoek en vertaalde ze zelf een paar gedichten van de Perzische mysticus Rumi, die haar diep inspireert. Bij 'Het Lied van de Feniks', een interpretatie van Attar Neishabouri's werk, vertaalde ze samen met Josse De Pauw het gedicht van Attar, wat een eigentijdse en poëtische dialoog creëerde tussen verleden en heden.
Momenteel werkt Farnoosh aan 'Echo’s van de Bergen', een muziektheaterstuk dat in september 2025 in première gaat. Ze schreef de theatertekst samen met Joris van den Brande, gebaseerd op haar eigen levensverhaal. Dit project produceert ze in samenwerking met Bronks, Ha Concerts, De Grote Post en Perpodium als coproductiepartners. Het project krijgt steun van de Vlaamse overheid en Tax Shelter.
Met deze producties blijft Farnoosh niet alleen haar eigen verhaal vertellen, maar bouwt ze ook bruggen tussen culturen en artistieke tradities, met poëzie en muziek als leidraad.
Lezingen
Titel van de lezing: “Dronken van liefde” (Spiritualiteit, Poëzie en muziek van het Soefisme)
Tijdens haar lezing neemt Farnoosh het publiek mee op een reis door het Soefisme, waarbij ze samen met de deelnemers de spirituele, poëtische en muzikale dimensies van deze eeuwenoude mystieke stroming verkent. Dit doet ze steeds samen met Jonas Slaats, die expert is in het Soefisme. Ze benaderen de stroming vanuit verschillende invalshoeken (Jonas) en ook literair en muzikaal (Farnoosh), met als doel om de luisteraars niet enkel kennis te laten maken met de inhoud maar hen vooral ook de zachtheid en diepgang ervan te laten voelen. De lezing bestaat uit zowel gesproken uitleg als het voorlezen van poëzie als muzikale performances. Er is een dynamische afwisseling tussen vertelmomenten, muzikale intermezzo’s en voordrachten van gedichten, waarbij het publiek zowel stil kan genieten als actief kan deelnemen aan de reflectie. Door de poëzie zowel voor te dragen als muzikaal te begeleiden, proberen ze de drempel naar deze klassieke literatuur te verlagen en de nieuwsgierigheid naar verdere exploratie te stimuleren.
Waar gaat de lezing over?
De lezing gaat over de verschillende strekkingen binnen het Soefisme, met een specifieke focus op de rol van poëzie als een middel tot spirituele expressie en verbinding met het goddelijke. Daarbij worden grote soefidichters zoals Rumi, Hafez en Attar belicht, samen met hun originele gedichten en de Nederlandse vertalingen (die het publiek zullen helpen om de schoonheid en symboliek van het werk te begrijpen). Daarnaast maakt Farnoosh ook gebruik van de daf, een traditionele soefi-trommel, om de mystieke ervaring te versterken en een emotionele dimensie toe te voegen.
Hoe komen de literaire aspecten aan bod?
De literaire aspecten van de lezing komen op verschillende manieren aan bod:
- Thema’s: De centrale thema's die we behandelen zijn liefde, het goddelijke en de zoektocht naar eenheid met het universum. Deze thema's zijn verweven met de teksten van soefidichters en worden verder uitgelegd door de diepere betekenis en symboliek van hun woorden te verkennen.
- Taalgebruik: Jonas en Farnoosh zullen zowel de originele Perzische teksten als Nederlandse vertalingen bespreken. Dit biedt een inzicht in de rijke, symbolische taal van de soefipoëzie en laat zien hoe de mystieke boodschap in zowel klank als betekenis tot uiting komt.
- Symboliek: De symboliek speelt een cruciale rol in soefidichten. Zo komen o.a. de complexe metaforen rond wijn, de geliefde, rozen en tuinen aan bod, die vaak verwijzen naar spirituele ontwaking en de band met het goddelijke.
Na de voordracht gaan Jonas en Farnoosh in gesprek met het publiek over hun indrukken: wat heeft hen geraakt? Hebben de woorden en muziek aangezet tot reflectie over de eigen spirituele en emotionele ervaringen?
Als grote poëzieliefhebber en muzikant is Farnoosh al jaren bezig met de expressie van spirituele thema's door middel van poëzie en muziek. Haar werk is gericht op het verbinden van verschillende culturele en spirituele tradities, waarbij ze steeds op zoek is naar de universele boodschap van liefde en eenheid. De combinatie van poëzie, muziek en spiritualiteit in haar performances biedt de mogelijkheid om mensen niet alleen intellectueel, maar ook op een emotioneel en spiritueel niveau te raken.
Farnoosh' aanpak begint steeds bij het zorgvuldig bestuderen van de originele soefidichten. Ze onderneemt een grondige zoektocht om de diepere betekenis van de teksten te doorgronden en deze toegankelijk te maken voor een breder publiek, door veel te lezen en experts te raadplegen. Voor de muzikale aspecten laat ze zich inspireren door traditionele soefimuziek, waarbij ze gebruik maakt van de daf om de ritmische kracht van woorden te ondersteunen. Tijdens de lezing probeert ze het publiek deze reis mee te laten beleven, van de mystieke sfeer van de gedichten tot de spirituele ervaring die muziek kan brengen.
Praktisch
Doelgroep
De lezing is gericht op volwassenen en jongeren vanaf 16 jaar die geïnteresseerd zijn in poëzie, spiritualiteit en een interculturele dialoog. De combinatie van literatuur en muziek maakt de inhoud geschikt voor een breed publiek, van geïnteresseerden in mystiek tot mensen die op zoek zijn naar nieuwe poëtische en muzikale ervaringen.
Samenwerking met Jonas Slaats
Jonas Slaats verzorgt de theoretische en filosofische onderbouwing van de lezing, Farnoosh het literaire en muzikale gedeelte voor haar rekening neemt. Als organisator kun je daarom alleen subsidiekorting aanvragen voor het honorarium van Farnoosh.
Voor de sprekers
- Als organisator voorzie je een beamer en scherm voor het weergeven van de PowerPointpresentatie en ander beeldmateriaal
- De twee sprekers maken graag gebruik van headsets of handmicrofoons
Voor de live muziek
- Twee microfoons voor zang
- Twee microfoons voor muziekinstrumenten