Op vraag van de Sint Maartenschool in Beveren werkte Eva De Groote tijdens haar auteursresidentie met de leerlingen van het vijfde jaar taal en communicatie een podcast uit over 'vroeger en nu'. De jongeren schreven niet alleen teksten, maar interviewden verschillende generaties en trokken een echte opnamestudio in om de podcast in te spreken en te monteren. Eva blikt tevreden terug.

Eva De Groote op residentie in Beveren

Flapperende oren

Mijn residentie begon met een overleg met leerkracht Stephanie Hoens een paar maanden voor de start van het semester. Naast schrijver ben ik ook audiomaker en Stephanie was erg enthousiast om rond taal te werken in de vorm van een podcast. Ik sprong op de kar en ontwikkelde voor de leerlingen van het vijfde jaar taal en communicatie een traject rond audiostorytelling.

De eerste les vond ik zelf behoorlijk spannend. Ik ben het gewoon om voor publiek te spreken, maar met deze leeftijdsgroep had ik zo goed als geen ervaring. Die eerste middag vertelde ik over mijn eigen werk; kort over mijn schrijverij en meer uitgebreid over mijn audiomakerij. Ik liet ook een kort werkje horen waarvan ik weet dat het de oren doet flapperen: eerst hoor je een oud koppel vertellen over hoe ze communiceren met de kikkers in de tuin, daarna kruip ik in de huid van de kikker en horen we een reflectie van het dier over de ontmoeting (De gezanten van het nat uit de podcast De fabelachtige stad). De rest van de tijd pakte ik meer theoretisch aan: welk soort podcasts bestaan er? Hoe is een goede podcast opgebouwd? Wat zijn de geheimen van het interviewen? De leerkracht hield de groep in de gaten en bouwde een paar praktische oefeningen in zodra de aandacht verslapte (en zo leerde ik dus ook bij).

Ik liet ook een kort werkje horen waarvan ik weet dat het de oren doet flapperen: eerst hoor je een oud koppel vertellen over hoe ze communiceren met de kikkers in de tuin, daarna kruip ik in de huid van de kikker en horen we een reflectie van het dier over de ontmoeting.

Het landschap van geluid

Het tweede lesblok bouwde ik op rond luisteren en opnemen. Er zijn heel wat technische dingen waar je op moet letten als je gaat opnemen. Ik probeerde de hoofdzaken mee te geven, gespijsd met voorbeelden uit mijn eigen praktijk. We hadden het ook uitgebreid over het maken van intro- en outro-teksten en over voice-overs, en we gingen daar concreet mee aan de slag via oefeningen. Voor het laatste uur van de dag wilde ik graag iets bijzonders proberen. We namen de leerlingen mee naar een park in de buurt. Een doorgedreven oefening in luisteren. Niet zozeer naar hun gesprekspartner maar naar de omgeving.

Via een begeleide meditatie nam ik de leerlingen mee op een trip doorheen het landschap van geluid dat ons dagelijks omringt. Voor sommigen was dat erg buiten hun comfortzone, anderen waren erg geprikkeld door de oefening.

In een echte studio

Daarna gingen we aan de slag. Rond het onderwerp ‘Vroeger en nu’ kozen de leerlingen in duo’s voor een concreet thema, zoals muziek of uitgaan. Er moesten mensen geïnterviewd worden, bindteksten gemaakt, intro’s en outro’s verzonnen. Er moest nagedacht worden over structuur, montage en sounddesign. Een van de werksessies ging door in de studio bij mij thuis, waarvoor ik ook mijn partner inschakelde met wie ik audiowerk maak. Hij doet de montage en het sounddesign en gaf daar in een korte intro wat uitleg over. Ik geloof dat ik mag stellen dat dit voor de leerlingen een opwindende dag was. Vooral toen elke leerling apart een opname mocht maken in de studio.

Eva De Groote op residentie in Beveren
Eva De Groote op residentie in Beveren
Eva De Groote op residentie in Beveren

Podcast in zes afleveringen

We werkten tegen de klok om tegen de laatste les alles af te hebben. Het was krap maar het lukte. De leerkracht glom van trots toen we op onze laatste samenkomst naar de zes afleveringen van de podcast luisterden. We hielden een korte evaluatie waarbij ook mijn aanwezigheid onder de loep kwam te liggen. Onderweg was de band met de leerlingen week na week gegroeid. Niet bij iedereen had ik hetzelfde enthousiasme vastgesteld, maar bij de evaluatie bleek dat elke leerling met positieve feedback kwam over wat ik had gebracht en hoe ik hen had begeleid. Dat deed mij bijzonder veel plezier. Een geslaagd avontuur dus.

Ontdek de podcast op Spotify