Chris Vosters
Biografie
Op school moest elke boekenkaft er aan geloven. Iedere blanco paginamarge bezweek. Overal moest er een figuurtje of een kribbel staan.
Nu, jaren later, blijkt er weinig veranderd te zijn. Waar de jonge Chris Vosters (1984) destijds van droomde, is werkelijkheid geworden. Hij mag tegenwoordig de hele week ofwel tekenen ofwel praten over tekenen.
De iets minder jonge Chris Vosters van vandaag heeft namelijk het geluk dat hij voltijds bezig is met zijn lievelingsmaterie. Zowel als kunstleerkracht en als illustrator is hij dag in dag uit in de weer om zijn publiek onder te dompelen in een verhaal en te betoveren met beelden.
Auteurslezingen geven is dan ook werkelijk de kers op de taart van Chris zijn beroepsleven. Zijn jarenlange ervaringen als illustrator en leerkracht bundelt hij hier in 60 minuutjes.
Uitgelichte titels
Willy Boem
Willy Boem en de Duistere Cowboy
Samen op de vlucht
Lezingen
Lezing 3e & 4e leerjaar:
Stoere cowboys, beleefde bandieten, gouden munten en een op hol geslagen kudde bizons: Chris Vosters neemt je mee op een treinreis doorheen het Wilde Westen met de boekenreeks ‘Willy Boem’ (Clavis).
Je komt te weten hoe het boek van schrijver David Vietstra’s hoofd uiteindelijk tot het potlood van Chris terechtkwam. Ook leer je hoe je een verhaal, met enkel letters, kan transformeren in een boek vol illustraties. Welke uitdagingen moet een illustrator daarvoor zoal overwinnen?
En welke geheime grapjes hebben de auteurs tussen de pagina’s verstopt?
Chris brengt met z’n ukulele het wilde westen zelfs even muzikaal tot leven!
Als afsluiter wordt de hulp van het publiek ingeroepen om met hun ideeën een pagina uit het boek te illustreren. Een knotsgekke cowboyprent waarin gastrollen voor de steevast enthousiaste kinderen zijn weggelegd.
Lezing 5e & 6e leerjaar:
Chris neemt de leerlingen mee op een rondleiding doorheen z'n materiaalkast. Elk materiaal dat ze tegenkomen wordt gekoppeld aan een van zijn boeken. Per boek wordt een ander aspect van het illustratorenberoep belicht zodat het publiek uiteindelijk precies weet wat er allemaal komt kijken bij het maakproces. Van een simpel potlood, tot digitale tovenarij, elk materiaal wordt gedemonstreerd met time-lapse filmpjes aangevuld met veel fotomateriaal en schetsen. Afsluitend wordt er samen met de leerlingen getekend, waarbij Chris op z'n iPad de leerlingen digitaal in knotsgekke situaties schetst, op basis van hun vaak hilarische suggesties.
Praktisch
- Chris geeft doorgaans lezingen voor groepen van maximaal 50 leerlingen. Meestal neemt hij twee klasgroepen samen.
- De organisator voorziet een tafel voor een laptop en een tekentablet. Daarnaast maakt Chris graag gebruik van een beamer (of scherm) en speakers, deze mogen eventueel ook geïntegreerd zijn in de beamer.