Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Kinder- en jeugdliteratuur
Thema’s
Cultureel bewustzijn, Historisch bewustzijn, Mens en maatschappij, Muzische vormgeving, Nederlands, Ondernemingszin, Sociale vaardigheden, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
0 – 6 jaar, 6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar, 11 – 12 jaar

Ruth Brillens

Biografie

Ruth Brillens (1989) houdt ervan om voor een klas te staan. Ze vindt het leuk om met jongere kinderen te werken en als ‘juf Ruth’ kan ze haar creativiteit volledig kwijt.

Naast haar job als leerkracht is ze ook bestuurslid in kindertheater Het Kinderuur. Daar begon het schrijfbeestje te kriebelen en werkte Ruth mee aan enkele scenario’s, onder andere in samenwerking met tekenaar Rik Dewulf. Die samenwerking leidde tot nog meer ideeën en uiteindelijk kreeg een eerste prentenboek vorm. Sindsdien is het schrijfbeestje niet meer te stoppen.

De verhalen van Ruth zijn sterk beïnvloed door haar ervaringen in het onderwijs en in het kindertheater. Met de reeks ‘Pauwtje Pio’ (Uitgeverij Clavis) focust ze op sociale vaardigheden, terwijl de reeks ‘Ridder Milan’ (Uitgeverij Clavis) zich meer richt op de typische schoolse thema’s zoals verliefdheid en angst, maar ook luchtigere onderwerpen zoals de boerderij en de herfst komen aan bod.

Uitgelichte titels

Cover van boek Pauwtje Pio geeft een pluim

Pauwtje Pio geeft een pluim

Cover van boek Pauwtje Pio  - Samen lukt het wel

Pauwtje Pio - Samen lukt het wel

Cover van boek Ridder Milan - Kriebels in het kasteel

Ridder Milan - Kriebels in het kasteel

Lezingen

  1. Lezing voor kinderen tot en met acht jaar:

Voor kinderen tot en met acht jaar plant Ruth een vertelmoment van een verhaaltje, in samenspraak met de organisator. Dit deel van de lezing duurt ongeveer 25 minuten. Tijdens de vertelling wordt gebruik gemaakt van allerlei attributen, verkleedkledij en eventueel zelfs een poppenkast. De kinderen worden actief betrokken bij het verhaal.

Daarna komt er een doe-moment, dat ook ongeveer 25 minuten in beslag neemt. De kinderen kunnen het hoofdpersonage creatief vormgeven. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen wordt de knutselactiviteit wat anders ingevuld. Er kan gewerkt worden met verf, plasticine, kleurplaten, enzovoort. Deze knutselwerkjes kunnen achteraf gebruikt worden om het verhaal na te spelen. Hiervan geeft Ruth een demonstratie met enkele kinderen.

  1. Lezing voor kinderen vanaf negen jaar:

Bij oudere kinderen kunnen organisatoren ook voor een interview kiezen. De kinderen kunnen Ruth uitvragen over hoe je nu juist een prentenboek maakt. Ruth demonstreert haar werken en geeft in een 20-tal minuten uitleg over de gebruikte thema’s, het schrijfproces, de hoofdpersonages en de doelgroep. Hierna volgt een doe-moment van ongeveer een half uur, waarin ze samen met de kinderen aan de slag gaat en (de aanzet tot) een prentenboek uitwerkt. Hiervoor bepaalt de groep samen een thema, een doelgroep, een hoofdpersonage, nevenpersonages en de verhaallijn. In kleine groepjes wordt dan een bladzijde van het prentenboek uitgewerkt en worden de resultaten met de groep gedeeld.

Praktisch

  • Ruth verkiest groepen van ongeveer 20 kinderen per lezing.
  • De organisator voorziet knutselmateriaal in overleg met Ruth.
  • Een lezing duurt ongeveer 50 minuten.

Neem contact op met Ruth Brillens

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.