Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Kinder- en jeugdliteratuur, Non-fictie
Thema’s
Burgerschap, Cultureel bewustzijn, Historisch bewustzijn, Juridische competenties, Mens en maatschappij, Muzische vormgeving, Nederlands, Sociale vaardigheden, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
8 – 10 jaar, 11 – 12 jaar, 13 – 14 jaar, 15 – 16 jaar

Maartje van der Laak

Biografie

Maartje van der Laak (1979) is een gepassioneerd historica. Haar liefde voor kunst en geschiedenis weet ze enthousiast over te brengen op uiteenlopende groepen. Bij De Eenhoorn publiceerde ze het kinderboek ‘Het Geheim van de Vlaamse Meesters’ (2019), een spannend avonturenverhaal over geheimen in schilderijen, en de historische thriller ‘2031, het einde van België?’ (2020), een samenwerking met Stefan Sottiaux. Ze gidst daarnaast in diverse musea, doceert in de opleiding voor gidsen en reisleiders, en schrijft tentoonstellingsteksten en scenario’s voor erfgoedprojecten. Haar verhalen bereiken zo een breed publiek, en weten jong en oud te bekoren. 

Uitgelichte titels

Cover van boek Het Geheim van de Vlaamse Meesters

Het Geheim van de Vlaamse Meesters

Cover van boek 2031. Het einde van België?

2031. Het einde van België?

Cover van boek Victoria Vilein – het juweel van de keizer

Victoria Vilein – het juweel van de keizer

Lezingen

Alle lezingen zijn steeds een actieve combinatie van vertellen en voorlezen. Er worden ook voortdurend vragen gesteld en beelden getoond. De inhoud en vorm van de lezing wordt steeds aangepast aan het doelpubliek en de wensen van de organisator.

 

  1. ‘Het Geheim van de Vlaamse Meesters’ - Lezing voor jongeren

Tijdens de lezing 'Het Geheim van de Vlaamse Meesters' vertelt Maartje kort over de ontstaansgeschiedenis van het boek. Vervolgens neemt ze de jongeren mee op reis doorheen bekende en minder bekende werken van de Vlaamse Meesters, een tocht die voor heel wat avonturen zorgt! De jongeren mogen zelf ook een bestemming uitkiezen, op voorwaarde dat het kunstwerk ook in het boek aan bod komt. Bij dit werk wordt dan langer stilgestaan en uit het desbetreffende hoofdstuk wordt er (expressief) voorgelezen.   

  1. ‘2031. Het einde van België?’ - Lezing voor jongeren en volwassenen

Deze lezing wordt aangeboden aan zowel jongeren in de derde graad van het secundair onderwijs als aan volwassenen. Er wordt uitgegaan van de denkoefening: stel dat er een ‘sunset clause’ is die de grondwet in 2031 laat uitdoven, welke staatsvorm zou je dan kiezen? Monarchie? Republiek? Welke grondrechten? Welk model van scheiding tussen kerk en staat? Zou je België behouden? En zo ja, in welke vorm? De bedoeling is om de lezer aan de hand van een spannend verhaal te laten nadenken over de toekomst van ons land, over de basisbeginselen van onze democratie en over het belang van mensenrechten. Voor scholen wordt er een educatieve focus gelegd, aangezien veel leerplandoelstellingen passen binnen het onderwerp van het boek. Voor volwassenen wordt de politieke geschiedenis van België overlopen maar hebben we het ook over de rol en waarde van op historische feiten gebaseerde fictie. Daarnaast wordt er nagedacht over het verband tussen wetenschap, politiek en literatuur.

3. 'Kan de fantasierijke Victoria samen met de dieren Kasteel Wissekerke redden?' - Lezing voor jongeren

Victoria lijkt een zondagskind. Ze krijgt alles wat ze wil, eet elke dag peperdure chocolade, en droomt dat ze kan vliegen. De bedienden vinden haar te druk en hebben het moeilijk met haar ‘vileine kant’. Alleen dieren lijken haar echt te begrijpen. Wanneer de revolutie in België uitbreekt, wordt haar leven op zijn kop gezet. Ze moet de stad uit, belandt in een geheimzinnig kasteel met mysterieuze bewoners, en sluit er onverwachte vriendschappen. Maar verraad, diefstal, zelfs hongersnood loeren om de hoek. Kan Victoria haar hoogmoed opzij zetten, en het familiejuweel van haar moeder gebruiken om het kasteel te redden? 

Met dit boek is het mogelijk om gesprekken in de klas op gang te brengen. Vragen als ‘Hoe ga je om met mensen die andere ideeën hebben en hoe neem je op een correcte manier beslissingen? Hoe belangrijk zijn een eerlijk debat en correcte verkiezingen?’ Dat zijn basiszaken in onze democratie, maar dezelfde groepsdynamieken komen overal terug, ook in de klas. Ze liggen ook aan de basis van wat Victoria Vilein meemaakt. Dit boek biedt een makkelijker opstapje naar een gesprek over ‘onze democratie’.

Praktisch

  • De organisator voorziet een beamer en projectiescherm. 
  • Lezingen kunnen, indien gewenst, ook vervangen worden door livestream sessies.

Neem contact op met Maartje van der Laak

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.